Αρχική » ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ » Η ελεύθερη αγορά θέλει τα παιδιά μας εργένηδες

Η ελεύθερη αγορά θέλει τα παιδιά μας εργένηδες

ergenhs

Μιλούσαμε μεταξύ τυριού και αχλαδιού, με  τη   Βιρτζίνια -μια εξηντάρα έμπειρη δικηγορίνα,,  γνήσια liberal, native American (όπως αυτοαποκαλέστηκε χαριτολογώντας όταν τη ρώτησα για την καταγωγή της) .

Το θέμα της συζήτησης ήταν τα παιδιά μας ( 22-30 ετών ) , για το πως είναι η παιδεία και οι σπουδές σήμερα στην Αμερική όταν  εκεί που μιλούσαμε για το αν έχει σταθερό δεσμό η Μυρτούλα που φεύγει μεθαύριο επιστημονική μετανάστρια στη Χάγη, η κουβέντα πήρε πιό .. γενική τροπή. Στο βάθος η τηλεόραση έπαιζε διαφημίσεις…

– Παρόλο που ζούμε στην Ελλάδα και όχι στο Οχάιο που ζείτε εσείς,  μας αρέσει να θεωρούμε πως είμαστε ελεύθεροι άνθρωποι που ζουν μέσα στην ελεύθερη αγορά. Πιστεύουμε  αντιστεκόμαστε  στις διαφημίσεις και σε τελική ανάλυση οι  δυνάμεις της αγοράς δεν μας χειραγωγούν, δεν μας πάνε όπου θέλουν αυτές.

Υπάρχουν όμως κάποιες νέες κοινωνικές τάσεις -σαν την αναγόρευση του «εργένη» σε καταναλωτή-υπόδειγμα- που θα πρέπει να σας θέσουν προ της πραγματικότητας και πρέπει να  να την αναγνωρίσετε.

– Κοιτάζω γύρω μου. Βλέπω πόσο δύσκολο είναι στις μέρες μας να είναι μαζί ( πόσο μάλλον να κάνουν οικογένεια) δύο νέοι άνθρωποι με πρόσκαιρες δουλειές και χωρίς προοπτική επαγγελματικής σταθερότητας.

Ο καπιταλισμός πλέον τους θέλει εργένηδες!!!!!!!  Τη δεκαετία του 1960, στην Αμερική τουλάχιστον ,  το να είναι κανείς εργένης θεωρείτο ριζοσπαστική επιλογή-  ένα είδος εξέγερσης κατά του αστικού δεδομένου.  Η στροφή από τον οικογενειακό στον μοναχικό τρόπο ζωής, ήταν μέρος της «ακατανίκητης επέλασης του ατομισμού». Αλλά αυτή η «απελευθέρωση»  έχασε τη λάμψη της γιατί την εντάξανε στην  επικράτηση του καταναλωτισμού.

– Δηλαδή μου λες ότι σήμερα οι ανθρώπινες μάζες  καλούνται  να ζουν μοναχικά καθαρά από οικονομικό συμφέρον… ;;;

–  Σύμφωνα με μια έρευνα του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν,  οι εργένηδες καταναλώνουν κατά κεφαλήν 38% περισσότερα αγαθά, 42% περισσότερες συσκευασίες, 55% περισσότερο ηλεκτρικό και 61% περισσότερο φυσικό αέριο σε σχέση με  το νοικοκυριό μιας τετραμελούς οικογένειας.                                   Στη η χώρα μας τα μοναχικά άτομα ηλικίας 25-34 ετών πλέον ξεπερνούν τους παντρεμένους, δεν είναι σαν τη δική μου εποχή. Όσο για τήν  αγορά των διαζυγίων είναι και αυτή μια αναπτυσσόμενη αγορά: κάθε διαλυμένο νοικοκυριό σημαίνει την αγορά δύο αυτοκινήτων, δύο πλυντηρίων, δύο τηλεοράσεων κ.ο.κ. Οι μέρες που η κλασσική οικογένεια θεωρούνταν ιδεώδης καταναλωτική μονάδα, πέρασαν χωρίς επιστροφή. 

– Αν κατάλαβα καλά υποστηρίζεις  πως στην παρούσα  φάση όπου οι  ελεύθερες καπιταλιστικές οικονομίες βυθίζονται στη στασιμότητα, οι επιχειρήσεις συνειδητοποίησαν  σαν δύο  πολύ ωραίες ευκαιρίες ανάπτυξης , την ανάδυση της αγοράς των μοναχικών και  την ενθάρρυνση του διαζυγίου ως απόδειξη ατομικής ελευθερίας;;;

– Αυτό φαίνεται πια καθαρά στην εξέλιξη των διαφημίσεων προϊόντων όπως τα χάμπουργκερ και οι διακοπές, και από το πώς απευθύνονται πια σε μοναχικά άτομα, ιδίως μοναχικές γυναίκες!   Δεν έχεις παρατηρήστε επίσης τις νέες διαφημίσεις της Honda της Citibank – όπου ενθαρρύνουν πλέον ανοικτά την «ανακάλυψη» του εαυτού μας και την αναβολή της σύναψης σχέσεων εις βάρος του ζευγαρώματος;;;

– Οι « προσωρινές σχέσεις» στις οποίες «κανένας δεν αναζητά μακροχρόνια δέσμευση», είναι η νέα … μόδα;;;;

Η ταύτιση των ατόμωνμε τα αγαθά , αγαπητή μου,  επικράτησε ακριβώς τη στιγμή που ο κορεσμός της αγοράς και της κατανάλωσης άρχισαν να παρεμποδίζουν την εξάπλωση του καπιταλισμού  στα πάντα.
Σε μια περίοδο κορεσμού των αγορών, όταν πλέον έχουμε καταναλώσει ό,τι ήταν δυνατό, ενθαρρυνόμαστε να μας βλέπουμε σαν είδη «της αγοράς», που καταναλώνουμε αλλήλους! Ετσι οι νέοι μας ασυνείδητα τείνουν στην κατανάλωση διαθέσιμων ανθρώπων…

– Ο καταναλωτισμός πλέον μας θέλει μοναχικούς, οπότε αυτό μας το πουλάει σαν sexy element της προσωπικότητας μας;
Η ειρωνεία είναι πως σήμερα όπως έχει η κατάσταση, οι αγορές  κατάφεραν να έχουν κάνει του νέους να θεωρούν ριζοσπαστικότερο το να επιχειρήσουν να συνάψουν μια μακρόχρονη σχέση ,να βρουν μια σταθερή δουλειά, να προγραμματίσουν το μέλλον τους, ακόμα και να επιχειρήσουν να αποκτήσουν παιδιά   από το να μείνουν εργένηδες.

– Το ζευγάρωμα και η μακροχρόνια δέσμευση σε μια σχέση, είναι πλέον  η μόνη ριζοσπαστική επιλογή ενάντια στις δυνάμεις που θέλουν να μας συρρικνώσουν σε μοναχικούς, αλλοτριωμένους νομάδες…  σε αναζήτηση ευκαιριακών «δόσεων» από σώματα που εμπεριέχουν το καθένα την προσωρινότητά του;;

Σωστά  το τοποθέτησες. Η μόνη λύση μου φαίνεται είναι να γίνει μια στροφή κόντρα στο κύμα,  για να γίνουν ριζοσπάστες οι νέοι ,κόντρα στις υπάρχουσες σημερινές σας δυσκολίες, είναι  μου φαίνεται να δεσμευτούν και να απαιτήσουν την δέσμευση των συντρόφων τους γνωρίζοντας ότι σε καμμια γενιά ένας γάμος ή μια μακροχρονη σχέση δεν ήταν εύκολη και χωρίς αντιξοότητες.
Να πούν δηλαδή εμπράκτως, όχι στις σειρήνες της αγοράς που τους θέλουν εργένηδες για τα δικά τους συμφέροντα … ;;; Παρά τις αντιξοότητες και  τις δυσκολίες;;;

Ή ερώτηση τελικά δεν απάντηθηκε.  Περιμένω  απόψεις .

Advertisements

2 thoughts on “Η ελεύθερη αγορά θέλει τα παιδιά μας εργένηδες

  1. Πραγματικά δεν το είχα σκεφτεί ποτέ έτσι.. τροφή για σκέψη..
    Νομίζω έχει ένα δίκιο..

Δακτυλικά αποτυπώματα...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s